Konferencije i časopisi

Željeznice 21: stručni časopis inženjera i tehničara Hrvatskih željeznica

z21

Rad

Aanaliza ponašanja sudionika u prometu na željezničko-cestovnim prijelazima

Autori

Danijela Barić, Martin Starčević, Hrvoje Pilko

Sažetak

Sa stajališta sigurnosti željezničko-cestovni prijelaz (ŽCP) kao mjesto neposrednog sučeljavanja željezničkog i cestovnog prometa točka je visokog rizika. Namjerno ili nenamjerno rizično ponašanje korisnika ŽCP-a glavni je uzrok izvanrednih događaja. Cilj ovoga rada jest utvrditi uzroke nepropisnog prelaženja pješaka i biciklista preko ŽCP-a te predložiti mjere prevencije. Istraživanjem se željelo utvrditi u kojim će situacijama pješaci i biciklisti nepropisno prelaziti preko pruge. Kako će na poštivanje prometnih propisa utjecati prisustvo službene osobe? Kako na poštivanje propisa utječe videonadzor? Utječu li edukativne kampanje na promjenu obrazaca ponašanja korisnika ŽCP-a? U ovome je istraživanju prvi su put primjenjivani kontinuirano videosnimanje i promatranje ponašanja korisnika željezničko-cestovnih prijelaza te anketno istraživanje, a u cilju utvrđivanja ponašanja sudionika u prometu na ŽCP-ima. Metodologija istraživanja primjenjena je na ŽCP-u Republike Austrije.

14th World Conference on Transport Research Symposium (WCTRS)

wctrs

Paper

Video- and survey-based analysis of pedestrian and cyclist behavior at an urban level crossing

Rad

Video i anketna analiza ponašanja pješaka i biciklista na urbanim željezničko-cestovnim prijelazima

Autori/Authors

Danijela Barić, Hrvoje Pilko, Martin Starčević

Abstract

Given the high risk of severe accidents at level crossings (LCs), this study examined legal and illegal crossings by pedestrians and cyclists at a high-traffic LC in Zagreb, Croatia. Survey data and field observations were collected to identify reasons for risky behavior.

Behavior was observed under normal conditions and in the presence of various safety measures, including a railway gate keeper, police officer and educational posters in order to identify measures that can reduce risky behavior.

Results show that the presence of a uniformed police officer at the LC was most effective at reducing illegal crossings, while the presence of cameras contributes significantly as well, especially after safety educational campaign when illegal crossing decrease for 59.23%. Based on this we can assume that in future the improvement regarding human behavior on LC could be made with cameras on LC and more frequent educational campaigns. This is the first reported use of field survey and video surveillance methods to analyze user behavior and traffic safety at LCs in Croatia.

Sažetak

S obzirom na visok rizik od teških nesreća na željezničko-cestovnim prijelazima (ŽCP), ova studija ispituje legalne i ilegalne prijelaze za pješake i bicikliste na izuzetno prometnim ŽCP-ima u Zagrebu.

Podatci su prikupljeni prevedenom anketom i terenskim istraživanjem kako bi se mogli identificirati razlozi za rizično ponašanje. Ponašanje je promatrano u normalnim uvjetima te u prisutnosti različitih sigurnosnih mjera, uključujući čuvara prijelaza, policajca i edukativnih plakata u cilju identificiranja mjera koje mogu smanjiti rizično ponašanje. Rezultati pokazuju da je na ŽCP prisutnost policajca u odori bila najučinkovitija mjera u smanjenju ilegalnih prijelaza, dok je prisutnost kamera doprinijelo značajno, posebno nakon sigurnosno-edukativne kampanje kada je zabilježen pad ilegalnih prijelaz za čak 59.23%. Na temelju toga možemo pretpostaviti da će u budućnosti znatno poboljšanje u vezi ljudskog ponašanja na ŽCP biti ostvareno upotrebom kamera i provedbom češćih edukativnih kampanja.

Ovo je prva studija u kojoj su korištene metode terenskog istraživanja i video nadzora za analizu ponašanja korisnika i prometne sigurnost na ŽCP-ima u Republici Hrvatskoj.

Global Level Crossing Safety & Trespass Prevention Symposium

glc

Paper

Evaluation of Pedestrian Behavior at Level Crossings in Urban Areas

Rad

Evaluacija ponašanja pješaka na željezničko-cestovnim prijelazima unutar urbanih sredina

Autori/Authors

Danijela Barić, Martin Starčević, Hrvoje Pilko

Abstract

From the aspect of traffic safety, level crossings (LC) are areas with increased risk for severe accidents. Intentional or unintentional risky behaviour of level crossing users is the main cause for all accidents.

On Croatian Railways network of 2,605 km there is a 1,520 LCs. Approximately 45% of Croatian LCs lie within urban environments, where safety is a particular problem. The main objective of this study is to determine the reasons for illegal pedestrian crossing over LC. General behavior characteristics of nonmotirized LC users will be studied through a comprehensive review of the research literature.

Survey and video surveillance will be used for evaluation of pedestrian behavior. Survey among pedestrians will be conducted on characteristic LCs located in urban part of the City of Zagreb in Croatia. Detailed study of pedestrians behavior will be done using video surveillance mounted in the area of studied LCs. Survey and video recording results will provide identification of necessary measures for accident prevention for studied LCs. Results will be compared with similar international studies. Results could serve as a good basis for further studies of nonmotorized LC users behavior and their correlation and causality with traffic safety on LCs.

Sažetak

S aspekta sigurnosti u prometu, željezničko-cestovni prijelazi (ŽCP) su područja s povećanim rizikom od teških nesreća. Namjerno ili nenamjerno rizično ponašanje korisnika ŽCPa glavni je uzrok svih nesreća. Na mreži Hrvatskih željeznica od 2.605 km tu je 1520 ŽCP. Oko 45% hrvatskih ŽCPa smješteni su unutar urbanih sredina, gdje je sigurnost poseban problem.

Glavni cilj ovog istraživanja je utvrditi razloge ilegalnog prijelaza pješaka preko ŽCPa. Općenite značajke ponašanje nemotoriziranih korisnika će se proučavati kroz sveobuhvatan pregled znanstvene literature. Metoda anketiranja i video nadzora će se koristiti za evaluaciju ponašanja pješaka. Anketa među pješacima će biti provedena na karakterističnim ŽCP-ima koji se nalaze u urbanom dijelu Grada Zagreba u Republici Hrvatskoj. Detaljno istraživanje ponašanja pješaka će biti provedeno pomoću kamera montiranih na području istraživanih ŽCPa.

Rezultati terenskog istraživanja i anketiranja će osigurati utvrđivanje potrebnih mjera za sprječavanje nesreća za proučavane prijelaze. Rezultati će se usporediti sa sličnim međunarodnim studijama. Rezultati mogu poslužiti kao dobra osnova za daljnje studije ponašanja nemotoriziranih ŽCP korisnika i njihove korelacije i kauzalnosti sa prometnom sigurnosti na prijelazima.

4th International Conference on Road and Rail Infrastructure CETRA

cetra

Paper

Safety at Level Crossings: Comparative Analysis

Rad

Sigurnost na željezničko-cestovnim prijelazima: usporedna analiza

Autori/Authors

Martin Starčević, Danijela Barić, Hrvoje Pilko

Abstract

From the safety point of view, level crossings (LC’s) are critical points in the safe conduct of rail and road traffic.

Due to the different characteristics of rail and road vehicles (size, speed, stopping distance, maneuvering capabilities etc.) level crossings are often places with frequent accidents which and in most cases result in human fatalities and big material damages, even though, all of them are secured with appropriate level of technical protection.

Accident statistics have shown that the main cause for all accidents (more than 95%) is human factor of road users (drivers, cyclist and pedestrians) who didn’t follow and obey traffic safety regulation at level crossings. This review paper presents current safety situation at level crossings in the Republic of Croatia and comparison with EU countries. Safety measures for preventing or diminishing level crossing accidents are presented and proposed.

Sažetak

Sa aspekta sigurnosti, željezničko-cestovni prijelazi (ŽCP) su kritične točke presijecanja željezničkog i cestovnog prometa.

S obzirom na različite značajke željezničkih i cestovnih vozila (veličina, brzina, zaustavni put, manevriranje itd.), ŽCP su često mjesta sa učestalim prometnim nesrećama koje u večini slučajeva rezultiraju ljudskim stradavanjem i velikom materijalnom štetom iako su osigurana odgovarajućom tehničkom zaštitom.

Iz statističke analize prometnih nesreća, glavni uzrok svih nesreća na ŽCP-ima (više od 95%) je ljudski faktor cestovnih korisnika (vozači motornih vozila, biciklisti i pješaci) koji nisu slijedili i poštovali sigurnosne propise. Ovaj pregledni rad predstavlja trenutnu situaciju prometne sigurnosti na ŽCP-ima Republike Hrvatske i usporedbu sa zemljama europske unije. Sigurnosne mjere za prevenciju i smanjenje nesreća na ŽCP-ima su prikazane i predstavljene.