Implementacija RFID tehnologije u inventar baze podataka prometnih znakova



Prometni znakovi u sklopu plana kontrole prometa upozoravaju, vode i informiraju korisnike cesta te reguliraju i upravljaju cestovnim prometom. Da bi ispunili svoju funkciju, moraju biti pravilno i pravovremeno održavani. Osnova za planiranje i obavljanje poslova održavanja prometnih znakova predstavlja njihova dopunska baza podataka. U tu svrhu Hrvatske ceste d.o.o., kao upravitelj mreže državnih cesta u Republici Hrvatskoj, sa Zavodom za prometnu signalizacija pri Fakultetu Prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu i tvrtkom SMART – View d.o.o. iz Hrvatske provelo je projekt u dvije faze s ciljem stvaranja potpune baze prometnih znakova.


Prva faza bila je izrada baze podataka, odnosno prikupljanje podataka. Tijekom dvogodišnjeg razdoblja, od 2015. do 2017. godine, Zavod je prikupio podatke o 149 435 prometnih znakova na 6 957,23 kilometara državnih cesta u Hrvatskoj. Kako bi stvorili funkcionalnu bazu podataka, prikupljeni su svi relevantni podaci o znakovima: šifra znaka, GPS koordinate, stacionaža znaka, položaj, dimenzije i oblik, naziv proizvođača i godina proizvodnje, visina i udaljenost od ruba kolnika, način postave, klasa retroreflektirajućeg materijala i vrijednosti retrorefleksije (izmjerene ručnim retroreflektometrom) kao i digitalna fotografija znaka.
Druga faza projekta, koja je započela 2017. godine s Finskim partnerima, Sveučilištem primijenjenih znanosti Jamk i tvrtkom Aksulit, sastoji se od instalacije pasivnih RFID oznaka na svakom znaku iz baze podataka. Glavni cilj oznaka RFID-a je omogućiti učinkovitu i brzu provjeru i ažuriranje baze podataka. U tu svrhu, vozilo koje se koristi za standardnu kontrolu cestovnog prometa je opremljeno je RFID čitačem, antenama i prijenosnim PC-jem. Tijekom normalnog pogona, RFID oznake se čitaju i baza podataka automatski se ažurira. Kako bi se odredio maksimalan raspon čitanja, optimalan položaj oznake RFID-a na znaku, kut antene i tip polarizacije, brzina vozila i tip oznake RFID-a, provedena su dva pilot projekta. Ukupno je zabilježeno i uspješno testirano 700 prometnih znakova u 2018. godini pasivnim oznakama RFID-a.

U suradnji s

 

Baza podataka dio je mrežnog GIS alata koji omogućuje nadležnim tijelima za ceste, u ovom slučaju Hrvatske ceste d.o.o., pristupanje i optimizaciju svih aktivnosti održavanja s ciljem poboljšanja kvalitete prometnih znakova i povećanje ukupne cestovne sigurnosti. S razvijenom bazom podataka, nadležno tijelo za ceste ima mogućnost analizirati kako različiti zemljopisni i prometni čimbenici utječu na kvalitetu različitih materijala prometnih znakova i na temelju toga može izraditi plan financijskih sredstava potrebnih za održavanje, tj. zamjenu tehnički neispravnih znakova. Osim boljeg planiranja, nadležna tijela za ceste mogu ocijeniti kvalitetu proizvođača i izvođača radova. Sukladno tome mogu se odabrati najisplativija rješenja i materijali za svaku cestu kako bi se osigurala odgovarajuća kvaliteta potrebna svim sudionicima na cestama i time povećala sigurnost istih, posebno u uvjetima slabe vidljivosti. S druge strane, na temelju dostupnih podataka, nadležno tijelo za ceste može odabrati aktivnosti održavanja većeg ili manjeg prioriteta te optimizirati troškove.



 

 

Kako radi






Implementacija RFID tehnologije u inventar baze podataka prometnih znakova, 2018. osvojili smo IRF-ovu globalnu nagradu


Darko Babić

Prof. dr. sc.


Velika je čast i privilegija biti priznat od strane IRF-a i njihove globalne nagrade za cestovna postignuća (Global Road Achievement Awards). Osvajanje ove posebne nagrade dokaz je napornog rada i truda svih partnera u našem projektu i svakako je velika motivacija za sve nas da nastavimo u tom smjeru. Naš zajednički cilj je dovesti upravljanje cestovnom imovinom na višu razinu.