SIGNALI IZVRŠNOG OSOBLJA
Signalni znakovi izvršnog osoblja
Članak 26.
A. ZAJEDNIČKE ODREDBE, SIGNALNI ZNAKOVI
1. Signalni znakovi izvršnog osoblja namijenjeni su međusobnom sporazumijevanju osoblja koje sudjeluje kod vožnje vlakova, manevarskih sastava i pružnih vozila.
Ručna signalna zastavica crvene je boje i učvršćena je na držak.
2. Signalni znak 60: "Stoj"
ručnim signalnim sredstvima:
dnevni znak:
mahati u krug signalnom zastavicom, a uz to najmanje pet kratkih
zvižduka zviždaljkom: • • • • •
(vidi sl.
67).
noćni znak:
mahati u krug signalnom svjetiljkom s bilo kakvom svjetlošću, a uz
to najmanje pet kratkih zvižduka zviždaljkom: • • • • •
(vidi sl. 68).
Slika 67 slika 68.
Signalni znak "Stoj", može se kod opasnosti dati bilo kakvim sredstvom.
Signalnim loparom:
crveni signalni lopar s bijelim rubom
prevučena reflektirajućom tvari (vidi sl 69).
Slika 69.
noću signalnom svjetiljkom:
signalna svjetiljka s crvenom svjetlošću (vidi sl. 70).
Slika 70.
praskalicama:
prasak jedne ili više praskalica
3. Signalni znak 61: "Naprijed"
dnevni znak:
mahati razvijenom signalnom zastaviconi gore - dolje u duljim potezima, a uz to i jedan dugačak zvižduk zviždaljkom: (vidi sl 71);
noćni zuak:
mahati signalnom svjetiljkom s bijelom svjet1ošću gore -dolje u duljim potezima, a uz to i jedan dugačak zvižduk zviždaljkom: (vidi sl. 72).
Slika 71. Slika72.
4. Signalni znak 62: “Natrag"
dnevni znak
mahati razvijenom signalnom zastavicom lijevo - desno u duljim potezima, a uz to i dva dugačka zvižduka zviždaljkom:
-
(vidi sl. 73);
noćni znak:
mahati signalnom svjetiljkom s bijelom svjetločću lijevo -desno u
duljim potezima, a uz to i dva dugačka zvižduka zviždaljkom (vidi sl. 74)
Slika 73.
Slika 74.
5. signalni znak 63: "Malo naprijed"
dnevni znak.
mahati razvijenom signalnom zastavicom gore - dolje u kratkim potezima, a uz to i jedan kratak zvižduk zviždaljkom: (vidi sl. 75);
noćni znak:
mahati signalnom sjetiljkom s bijelom svijetlošću gore - dolje u
kratkiin potezima, a uz to i jedan kratak zvižduk zviždaljkom:
0 (vidi sl. 76).
Slika 75.
Slika 76.
6.
Signalni znak 64: "Malo natrag"
dnevni znak:
mahati razvijenom signalnom zastavicom lijevo - desno u kratkim potezima,
a uz to i dva kratka zvižduka zvižda1jkom:
0
(vidi sl. 77);
noćni znak:
mahati signalnom svjetiljkom s bijelom svjet1ošću lijevo - desno u
kratkim potezima, a uz to i dva kratka zvižduka zviždaljkom:
00 (vidi sl.
78).
Slika 77.
Slika
78.
7. Signalni znak 65: "Odbačaj"
dnevni znak:
mahnuti razvijenom signalnom zastavicom i slobodnom rukom koso nagore,
a uz to i jedan kratak i jedan dugačak zvižduk zvždaljkom:
0
(vidi sl. 79):
noćni znak:
mahnuti signalnom syjetiljkom s bijelom svjetlošću koso nagore, a uz
to i jedan kratak i jedan dugačak zvižduk zviždaljkom:
0
(vidi sl 80).
Slika 79.
Slika 80.
8
Signalni znak 66: "Lagano"
ručnim signalnim sredstvima:
dnevni znak
držati koso naniže razvijenu signalnu zastavicu, a uz to I jedan
produženi zvižduk zviždaljkom, naizmjenično visok i dubok:
(vidi sl.81);
noćni znak:
držati signalnu svjetiljku s bijelom sijetlošću u visini grudi, uz
to i jedan produženi zvižduk zviždaljkom, naizmjenično visok i dubok:
(vidi sl. 82).
Slika 81.
Slika 82.
signalnim loparom:
žuti signalni lopar s bijelim
rubom prevučen reflektirajućom tvari (vidi sl. 83)
Slika 83.
noću signalnom svjetiljkom:
signalna svjetiljka sa žutom
svjetlošću (vidi sl. 84)
Slika 84.
9. Signalni znak 67: “Početak
lagane vožnje”
bijela brojka na crnoj četverokutnoj
ploči prevučena reflektirajućom tvari (vidi sl. 85)
Slika 85.
10. Signalni znak 68: “Opozivni
signal”
signalnim loparom:
zeleni signalni lopar s bijelim
rubom prevučen reflektirajućom tvari (vidi sl. 86).
----
P.1 --------------------------
no6u signalnom svjetiljkom:
signalna svjetiljka sa zelenom
noću
signalnom svjetiljkom:
signalna
svjetiljka sa zelenom svjetlošću (vidi sl. 87).
Slika 87.
B.
SVRHA I UPORABA
a) Signali koje rabi manevarsko i skretničko osohije
11. Manevarsko i skretničko osobije u svorne radu rabi ručne signalne
znakove izvršnog osoblja namijenjene međusobnom sporazumijevanju kod
manevriranja i vožnji vlakova.
12. Signalnim znakom "Naprijed" i "Malo naprijed"
zapovijeda se osoblju na vučnom vozilu manevarska vožnja:
a) u smjeru zaposjednute upravijačnice kod vučnih vozila s upravljačnicom
na oba kraja
b) u smjeru "duljeg kraja" kod vučnih vozila s jednom upravljačnicorn
c) kod vučnih vozila s upravljačnicom u sredini vozni smjer određuje
se dogovorno ili se zapovijedi daju usmeno.
13. Kada se signalizira manevarsko kretanje vlaku, signalni znak
"Naprijed" daje se u odnosu na smjer kretanja.
14. Signalnirn znakom "Odbačaj" zapovijeda se odbacivanje
jednoga ili više vozila.
15. Signalnim znakom "Lagano" zapovijeda se osoblju vudnog
vozila da smanji brzinu i očekuje davanje signalnog znaka "Stoj" ili
vožnju smanjenom brzinom.
16. Za zaštitu mjesta i vozila na kolodvorskom području, kolodvorsko
osobije rabi crveni i zeleni signalni lopar, a po potrebi i ručne signalne
znakove.
b) Signali koje rabi osoblje pruge
17. Signalima osoblja pruge signalizira se neprohodnost ili smanjena
brzina na pruzi ili kolosijeku.
18. Signalni znak "Stoj" signaliziran crvenim signalnim loparom
rabi se za zađtitu neprohodnog mjesta na pruzi ili kolosijeku.
Signalni znak "Stoj" signaliziran crvenim signalnim loparom
označava da na pruzi ili kolosijeku postoji srnetnja koja ugrožava daljnju vožnju
i da se vlak, manevarski sastav ili pružno vozilo rnoraju zaustaviti ispred
lopara.
Signalni znak "Stoj" signaliziran crvenim signalnim loparom na
pruzi mora se predsignalizirati signalnim znakom "Lagano"
postavljanjem žutoga signalnog lopara na udaljenost zaustavnog puta
ispred
crvenog lopara, a iznimno samo praskalicama.
19. Vlak, manevarski sastav ili pružno vozilo moraju se zaustaviti na
dani ručni signalni znak ili ispred postavljenoga signalnog znaka
"Stoj", dotično nakon što se čuo prasak praskalice.
20. Signalni znak "Stoj" signaliziran ručnim signalnim
sredstvom daje se na udaljenosti zaustavnog puta ispred mjesta koje se štiti.
Signalni znak "Stoj" signaliziran crvenim signalnim loparom
postavlja se na propisanoj udaijenosti ispred neprohodnog mjesta.
Kada se signalni znak "Stoj" mora davati ili postaviti u tunelu
ili na mostu, a vlak bi morao djelomično stajati u tunelu ili na mostu, mora se
davati ili postaviti na propisanoj udaljenosti ispred tunela ili mosta. Način
davanja dotično postavljanja tih signalnih znakova u tunelima duljima od 1.000
m posebno se propisuje za svaki tunel.
Kada zbog nastale opasnosti neprohodno mjesto nije moguće zaštiti na
propisan način, radnik žurno kreće u susret vlaku, manevarskom sastavu ili
pružnom vozilu neprekinuto dajući signalni
znak
"Stoj".
21. Signalni znak "Stoj" mora se davati ili postaviti:
a) kada je zbog stanja pruge ili smetnje ugrožena sigurnost prometa
b) kada je vlak pušten na zatvoreni kolosijek, a osoblje o tome nije
bilo izviješćeno
c) kada se prije prolaska vlaka kojega je vožnja objavljena zvonovnim
signalnim znakom, ili prije prolaska manevarskog sastava dotičnog pružnog
vozila otpremljenoga iz kolodvora, na pruzi čuo signalni znak za objavljivanje
vožnje vlaka iz suprotnog smj era po istom kolosijeku
d) kada vlak koji dolazi ugrožava osobe ili cestovna vozila
c) kada se na vlaku primijeti neispravnost ili nedostatak koji bi rnogao
ugroziti njegovu daljnju vožnju.
22. Crveni signalni lopar postavlja se s obiju strana neprohodnog mjesta
bez obzira voze li vlakovi po tome kolosijeku iz jednoga ili iz obaju smjerova i
vrijedi kod dvokolosiječnih i usporednih pruga, a kod kolodvorskih kolosijeka
samo za onaj kolosijek koji je označen tim signalnim znakom. Kada se crveni
signalni lopar ne može postaviti pokraj kolosijeka za koji vrijedi, postavlja
se u sredinu kolosijeka.
23. Da se ne bi ometale vožnje po susjednim kolosijecima, kada se na
usporednim ili dvokolosiječnim prugama, ili u kolodvorima crveni signalni lopar
postavlja samo za jedan kolosijek, pokraj susjednih kolosijeka usporedno s tim
loparom mora se postaviti opozivni zeleni signalni lopar
24. Kada se zbog nastale smetnje mora zaštiti neprohodno mjesto, a zaštitu
postavlja jedan radnik, neprohodno mjesto zatićuje se u prvom redu iz smjera iz
kojega se očekuje vlak.
25. Crveni signalni lopar rabi se u kolodvorirna:
a) da označi neprohodnost jednoga ili više kolosijeka, i to:
- kadaje neprohodan samo jedan kolosijek, crveni signalni lopar postavlja
se s obiju strana neprohodnog mjesta u sredinu kolosijeka usporedno s međnikom
- kada su neprohodna dva ili više susjednih kolosijeka, neprohodni
kolosijeci se štite postavljanjem jednoga crvenog signalnog lopara usporedo s
međnikom prvoga susjednoga prohodnog kolosijeka. Na isti način zaštićuje se
i druga strana neprohodnog mjesta.
b) da zbog neprohodnosti pruge iz kolodvora zabrani izlazak vlaku,
manevarskorn sastavo ili pružnom vozilu. Crveni signalni lopar postavlja se u
sredinu kolosijeka iza posljednje izlazne skretnice. Kada se istodobno u
kolodvoro mora manevrirati i preko izlazne skretnice, crveni signalni lopar
postavija se usporedno sa signalom granica manevriranja.
c) da zaštiti vozila na kolosijeko koja se ne smiju pokretati, a
postavija se s obiju strana vozila.
26. Kada zbog neprohodnog mjesta nije moguć ulazak na bilo koji
kolosijek ili posebno područje, crveni signalni lopar postavlja se s obiju
strana kolodvora na propisanoj udaljenosti ispred prve ulazne skretnice i
predsignalizira se žutim signalnim loparom.
27. Signalni znak "Stoj" signaliziran praskalicama rabi se:
a) za predsignaliziranjc crvenoga signalnog lopara kada nije postavljen
žuti signalni lopar
b) za zaštitu ncprohodnog mjesta na pruzi kada ono nije propisno
signalizirano loparirna.
28. Za davanje signalnog znaka "Stoj" praskalicama, istodobno
postavljaju se dvije praskalice, po jedna na svaku tračnicu na propisanoj
udaljenosti ispred neprohodnog mjesta. Prasak i samo jedne praskalice uvijek
označava signalni znak Stoj".
29. Žutim signalnim loparom na otvorenoj pruzi predsignaliziraju se
lagana vožnja ili crveni signalni lopar.
30. Kada nastane potreba za uvođenjem lagane vožnje a žuti signalni
lopar nije postavljen, radnik mora žurno krenuti u susret dolazećem vlaku,
manevarskom sastavu ili pružnom vozilu neprekinuto dajući signalni znak
"Stoj" te nakon
zaustavljanja usmeno izvijestiti o laganoj vožnji.
31. Mjesto na pruzi ili kolosijeku preko kojega se mora voziti smanjenom
brzinom zaštićuje se iz obaju smjerova.
32. Na usporednim jednokolosijčnim prugama, ako u smjeru vožnje desne
strane izrneđu kolosijeka nema dosta mjesta, signalni znakovi za laganu vožnju
moraju se postaviti na vanjsku stranu kolosijeka za koji vrijede.
33. Kadaje na usporednirn prugama žuti signalni lopar postavljen samo za
jedan kolosijek, pokraj drugih kolosijeka usporedno s tim loparom moraju se
postaviti zeleni signalni lopari kako se ne bi ornetala vožja pa susjednim
kolosijecima.
34. Kada se na pružnom kolosijeku moraju signalizirati dvije ili više
uzastopnih laganih vožnji različitih brzina bez međuprostora naisp ravnom
kolosijeku, ili ako je međuprostor manji od 1.300 m, takve lagane vožnje za
svaki srnjer vožnje signaliziraju
se jednim signalnim znakom "Lagano".
Za postavijanje jednoga ili više signalnih znakova "Početak lagane
vožnje" vrijedi sljedeće:
a) kada je duljina kolosijeka na kojemu se uvode uzastopne lagane vožnje
do 1.500 m, za taj dio kolosijeka za svaki smjer vožnje
postavlja se po jedna signalna ploča sa signalnim znakom "Početak
lagane vožnje" na kojemu je označena manja smanjena brzina
b) kadaje duljina kolosijeka na kojem se uvode uzastopne lagane vožnje
veća od 1.500 m, za svaki smjer vožnje postavija se potreban broj signalnih
ploča sa signalnim znakovima "Početak lagane vožnje".
35. Kada se lagana vožnja uvodi na glavnim prolaznim kolosijecima ili na
pruzi odmah iza kolodvora i kada bi se žuti signalni lopar morao postaviti u
kolodvoru, on se postavija ispred prve ulazne skretnice.
36. Žuti signalni lopar ne postavlja se u kolodvoru kada se lagana vožnja
uvodi na drugim glavnim i sporednim kolosijecima. Lagana vožnja na tim
kolosijecima signalizira se samo signalnim znakom "Početak lagane vožnje"
koji se postavija pokraj međnika uz kolosijek za koji vrijedi. Signalizirana
brzina vrijedi od međnika do međnika na drugom kraju kolosijeka.
37. O uvedenim laganim vožnjama moraju se pravodobno izvijestiti sva službena
i radna mjesta kojih se one tiču.
38. Signalni znak "Opozivni signal" - zeleni signalni lopar,
namijenjen je za opoziv signala lagane vožnjc, a u određenirn slučajevima i
crvenoga i žutoga signalnog lopara.
Signalni znak "Opozivni signal" označava mjesto od kojega
prestaje lagana vožnja. Nakon prolaska posljednjeg vozila pokraj toga signalnog
znaka, daljnja vožnja smije se nastaviti propisanorn brzinom.
Signalni znakovi kod prijama i
otpreme vlaka
Č 1 a n a k 27.
A. TEMELJNE ODREDBE, SIGNALNI
ZNAKOVI
1. Signalnim znakovirna kod prijama i otpreme vlakova daju se zapovijedi
osoblju vlaka za pripremu za polazak vlaka, za polazak dotično prolazak viaka.
2. Signalni znakovi vlakopratnog osobija namijenjeni su za međusobno
sporazurnijevanje kod pripreme za polazak viaka.
Kada nastupi potreba za drugim načinom međusobnog sporazurnijevanja,
vlakopratno osoblje rabi i druge signalne znakove propisane ovim Pravilnikom.
3. Signalne znakove za prijam i otpremu dotično prolazak vlaka,
prometnik vlakova danju daje signalnim loparićem, a noću ručnom signalnom
svjetiljkom sa zelenom svjetlošću.